BEYAN ESASI (GVK.Md.83 ve 84)
Aksine hüküm olmadıkça, Gelir
Vergisi mükellefin veya vergi sorumlusunun beyanı üzerine tarh olunur.
Gelir Vergisi Beyanları
- Yıllık
Beyanname
- Muhtasar
Beyanname
- Münferit
Beyanname
ile yapılır.
Yıllık
Beyanname:
Muhtelif kaynaklardan bir takvim yılı
içerisinde elde edilen kazanç ve iratların bir araya getirilip toplanması ve bu
suretle hesaplanan gelirin vergi dairesine bildirilmesidir.
Muhtasar Beyanname:
İşverenler veya vergi tevkifatı yapan diğer kimseler tarafından
kesilen vergilerin matrahları ile birlikte, toplu olarak vergi dairesine
bildirilmesidir.
Münferit
Beyanname:
Dar
mükellefiyete tabi olanların yıllık beyanname ile bildirmeye mecbur olmadıkları
kazanç ve iratlardan, vergisi tevkif suretiyle alınmamış olanların
bildirilmesidir.
GELİRİN TOPLANMASI (GVK.Md.85)
Bir gerçek kişinin, farklı gelir unsurlarından elde ettiği gelirlerin
bir araya getirilmesi işlemine gelirin toplanması denilmektedir.
Mükellefler, GVK’nın 2. maddesinde yazılı yedi gelir unsurundan bir
takvim yılı içerisinde elde ettikleri kazanç ve iratlar için bu Kanunda aksine
hüküm bulunmadıkça Yıllık Gelir Vergisi
Beyannamesi verirler.
GVK’ya göre beyanı gereken gelirlerin yıllık beyannamede toplanması
zorunludur.
Tacirlerle, Çiftçiler ve Serbest Meslek Erbabı; ticari, zirai ve
mesleki faaliyetlerinden gelir elde etmemiş olsalar bile yıllık beyanname
vermek zorundadırlar. Bu hüküm şirketlerin faaliyet ve tasfiye dönemlerine
şamil olmak üzere kolektif şirket ortakları ile komanditeler hakkında da
uygulanır.
Yurt içinde elde edilen gelir unsurlarının; hem tam mükelleflerde hem
de dar mükelleflerde toplanarak beyan edilmesi zorunludur.
Yurt dışında elde edilen gelir unsurlarının ise; sadece tam
mükelleflerce toplanarak beyan edilmesi zorunludur. Dar mükelleflerin yurt
dışında elde ettikleri gelirlerini beyan etmeleri gerekmemektedir.
Yabancı ülkelerde elde edilen kazanç ve iratlar;
1-Mükellefin bunları Türkiye’de hesaplarına intikal ettirdiği yılda,
2-Türkiye’de hesaplara intikal ettirilmemesinin mükellefin iradesinin
dışındaki sebeplerden ileri geldiği tevsik olunan hallerde, mükellefin bunlara
tasarruf edebildiği yılda, elde edilmiş sayılır.
TOPLAMA YAPILMAYAN HALLER (GVK Md.86)
Bazı gelir unsurları için yıllık beyanname verilmeyeceğini, diğer gelir
unsurları nedeniyle yıllık beyanname verilmesi halinde ise bu gelirlerin
beyannameye dahil edilmeyeceğini ifade eder.
Aşağıdaki gelirler için yıllık beyanname verilmez, diğer gelirler için
beyanname verilmesi halinde bu gelirler beyannameye dahil edilmez.
Tam Mükellefiyette;
a)
Gerçek usulde vergilendirilmeyen zirai kazançlar, bu
Kanunun 75.maddesinin 15 numaralı bendinde yazılı menkul sermaye iratları,
kazanç ve iratların istisna haddi içinde kalan kısmı,
b)
Tek işverenden alınmış ve tevkif suretiyle
vergilendirilmiş ücretler, birden fazla işverenden ücret alınmakla beraber,
birden fazlasının tutarı 103.maddede yazılı tarifenin ikinci gelir dilimini
aşmayan ve tevkif suretiyle vergilendirilen ücretler,
c)
(a) ve (b) bentlerinde belirtilen haricinde vergiye
tabi gelir toplamının 103.maddede yazılı tarifenin ikinci gelir diliminde yer
alan tutarı aşmaması koşuluyla, Türkiye’de tevkifata tabi tutulmuş olan;
-Birden fazla işverenden elde edilen ücretler,
-Menkul sermaye iratları,
-Gayrimenkul sermaye iratları,
d)
Bir takvim yılında elde edilen ve toplamı 800 YTL’yi
(2006 yılı için 875 YTL) aşmayan, tevkifata ve istisna uygulamasına konu
olmayan,
-Menkul sermaye iratları,
-Gayrimenkul sermaye iratları,
Dar
mükellefiyette;
Tamamı
Türkiye’de tevkif suretiyle vergilendirilmiş olan;
-Ücretler,
-Serbest Meslek Kazançları,
-Menkul sermaye iratları,
-Gayrimenkul sermaye iratları,
-Diğer Kazanç ve İratlar.
Tam Mükellefiyette Hiçbir
Şekilde Beyan Edilmeyecek Gelirler
-Gerçek Usulde Vergilendirilmeyen Zirai Kazançlar
-Vergi Kesintisine Tabi Tutulmuş Olan Mevduat Faizleri
-Vergi Kesintisine Tabi Tutulmuş Olan, Özel Finans Kurumlarınca Kar ve
Zarara Katılma Hesabı Karşılığında Ödenen Kar Payları,
-Vergi Kesintisine Tabi Tutulmuş Olan Repo Gelirleri,
-Menkul Kıymetler Yatırım Fonlarına Katılma Belgelerine Ödenen Kar
Payları veya bu fonların katılma belgelerinin İ.M.K.B.’sında alım-satımından
elde edilen kazançlar ile Türkiye’de vadeli işlem ve opsiyon borsalarında
yapılan işlemler sonucunda elde edilen kazançlar,
-07.10.2001 Tarihinden İtibaren Düzenlenen Şahıs Sigorta Poliçeleri
Dolayısıyla Elde Edilen Menkul Sermaye İratları,
-Kurumların 31.12.1998 ve daha önceki tarihlerde sona eren hesap
dönemlerinde elde ettikleri kazançların dağıtımı dolayısıyla elde edilen kar
payları,
-Kurumların Karlarını Sermayeye Eklemek Suretiyle Gerçekleştirdikleri
Kar Dağıtım İşlemleri Sonucunda Elde Edilen Kar Payları,
-Kazanç ve İratların İstisna Hadleri İçerisinde Kalan Kısmı,
Mesken kira gelirinde 2.000 YTL
(Bu miktarlar 2005 yılı gelirleri içindir.)
DT/HB Faiz Geliri 174.033.88,00YTL
Arizi ve değer artış kazançlarında 13.000 YTL
-Toplamı 800 YTL’yi aşmayan tevkifata ve istisna uygulamasına konu
olmayan Menkul ve G.Menkul Sermaye İratları
Bu düzenleme ile çok küçük gelirler için beyanname verilme zorunluluğu
kaldırılmıştır.
Örneğin;
Adi komandit şirketlerde komanditerlerin kar payı,
Kıyı bankacılığında elde edilen faiz gelirleri,
Hisse senetleri ve tahvillerin vadesi gelmemiş kuponlarının satışından
elde edilen bedeller,
İştirak hisselerinin sahibi adına henüz tahakkuk etmemiş kar paylarının
devir ve temliki karşılığında alınan para ve ayınlar,
Her çeşit senetlerin iskonto edilmesi karşılığında alınan iskonto
bedelleri,
Her nevi alacak faizleri,
Yurt dışından elde edilen menkul sermaye iratları,
-800 YTL’lik sınır istisna olmayıp, gelirin beyan edilip edilmeyeceğine
yönelik tespitte dikkate alınacak haddir. Bu had yukarıda belirtilen gelirlerin
her biri için ayrı ayrı uygulanmayacak olup, toplam tutar dikkate alınacaktır.
-Tek İşverenden Alınmış Ve Tevkif Suretiyle Vergilendirilmiş Miktarına
bakılmaksızın ücretler,
-Birden Fazla İşverenden Alınan Ve Birden Sonraki İşverenden Alınanların
Toplamı 15.000 YTL’yi aşmayan tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretler,
Mutlak Suretle Beyan Edilecek
Gelirler
-
Gerçek Usulde
Vergilendirilen Ticari Kazançlar
Gerçek usulde vergilendirilen ticari kazanç sahipleri ile kolektif
şirket ortakları, komandit şirketlerin komandite ortakları kazanç temin etmemiş
olsalar dahi yıllık beyanname vermek zorundadırlar. Söz konusu mükelleflerin
ticari ve sınai faaliyetleri sonucu kar etmemeleri, beyan edilecek bir
gelirlerinin bulunmaması yıllık beyanname verme zorunluluğunu ortadan
kaldırmaz.
Ayrıca, kolektif şirket ile komandit şirketlerin tasfiye dönemlerinde
de kolektif şirketlerin ortakları ile komandite ortakların söz konusu dönemler
için yıllık beyannamelerini vermeleri gerekmektedir.
-
Basit Usulde
Vergilendirilen Ticari Kazançlar
Gerçek usulde olduğu gibi kazanç elde etmemiş olsalar dahi yıllık
beyanname vermek zorundadırlar.
-
Gerçek Usulde
Vergilendirilen Zirai Kazançlar
Temel kural çiftçilerin bütün zirai kazançları üzerinden tevkifata tabi
tutulmalarıdır (GVK Md 94). Ayrıca, G.V.K’nun 53.maddesinde belirtilen şartları
taşıyanlar (işletme büyüklüğü v.s.) gerçek usulde vergilendirilir.
Gerçek usulde vergilendirilen zirai kazanç sahipleri ilgili yılda
kazanç elde etmemiş olsalar dahi beyanname vermek zorundadırlar.
-
Serbest Meslek
Kazançları
-
13.000 YTL’yi
aşan diğer kazanç ve iratlar
-
Tevkif suretiyle
vergilendirilmemiş ücretler (diğer ücretler hariç)
-
Tevkif suretiyle
vergilendirilmemiş menkul ve gayrimenkul sermaye iratları
-
Birden fazla
işverenden alınan ve birden sonraki işverenden alınanların toplamı 15.000
YTL’yi aşan tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretler,
Belirli Hadleri Geçmesi Halinde
Beyan Edilecek Gelirler
86’ncı maddenin 1/c bendi uygulamasında; tevkif suretiyle
vergilendirilmiş bulunan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarının beyan edilip
edilmeyeceği şu şekilde belirlenecektir.
Öncelikle tevkif suretiyle vergilendirilmiş bulunan toplam tutarı
15.000 YTL’yi aşmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarının tutarı, mutlaka
beyan edilmesi gereken diğer gelirlerin (ticari kazanç, mesleki kazanç, gerçek
usulde zirai kazanç ile diğer kazanç ve iratlar) toplam tutarına eklenerek,
bulunan tutar 15. 000 YTL’lik beyan
sınırını geçiyorsa, tevkif suretiyle vergilendirilmiş bulunan menkul ve
gayrimenkul sermaye iratları verilecek beyannameye dahil edilecektir.
Yapılan hesaplama sonucunda vergiye tabi gelirler toplamı 2005 yılı
için uygulanacak olan 15.000 YTL’ye eşit veya daha düşük bir tutar ise;
-Tevkif suretiyle vergilendirilmiş menkul ve gayrimenkul sermaye
iratları diğer gelirler için beyanname verilse dahi beyannameye dahil
edilmeyecektir.
Yapılan hesaplama sonucunda vergiye tabi gelirler toplamı 2005 yılı
için uygulanacak olan 15.000 YTL’den büyük bir tutar ise;
-Tevkif suretiyle vergilendirilmiş menkul ve gayrimenkul sermaye
iratlarının beyannameye dahil edilmesi mecburidir.
Dar Mükellefiyette
Beyan Edilecek Gelirler
Yıllık Beyanname İle Beyan Edilecek Gelirler;
-Gerçek usulde vergilendirilen ticari kazançlar
-Gerçek usulde vergilendirilen zirai kazançlar
-Tevkifata tabi tutulmamış serbest meslek kazançları
-Tevkifata tabi tutulmamış gayrimenkul sermaye iradı
-Tevkifata tabi tutulmamış ücretler
Münferit Beyanname İle Beyan
Edilecek Gelirler;
-Tevkifata tabi tutulmamış menkul sermaye iratları
-Tevkifata tabi tutulmamış diğer kazanç ve iratlar
Beyan Edilmeyecek Gelirler
Tevkif yoluyla vergilendirilmiş;
-Ücretler,
-Serbest Meslek Kazançları,
-Menkul Sermaye İratları,
-Gayrimenkul Sermaye İratları,
-Diğer Kazanç ve İratlar.
GELİRİN TOPLANMASI
VE BEYANINA İLİŞKİN ÖRNEKLER
ÖRNEK-1
Bay (A)’nın 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Birinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 35.000 YTL
-İkinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 13.000 YTL
-Üçüncü işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 3.000 YTL
Toplam Gelir 51.000 YTL
Bay (A)’nın birden fazla işverenden elde ettiği ücretler toplamı 15.000
YTL’yi aştığı için ücret gelirinin tamamı beyan edilecektir.
ÖRNEK-2
Bay (B)’nın 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Ticari kazancı 9.000 YTL
-Birinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 43.000 YTL
-İkinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapımlaş) 13.000 YTL
-İşyeri kira geliri (Tevkifat Yapılmış) 6.000 YTL
Toplam gelir 71.000 YTL
Beyan edilecek Gelirler
-Ticari kazancı 9.000 YTL
-İşyeri kira geliri 6.000 YTL
ÖRNEK-3
Bayan (Y)’nin 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Ticari kazancı 10.000 YTL
-Birinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 12.000 YTL
-İkinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 1.000 YTL
-Üçüncü işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmamış) 5.000 YTL
-Brüt İşyeri kira geliri (Tevkifat Yapılmış) 5.000 YTL
-Brüt mevduat faizi (Tevkifat Yapılmış) 20.000 YTL
-Kiracılık hakkının devri karşılığında elde edilen gelir 9.000 YTL
(arızi kazanç)
Beyan Edilecek Gelirler;
-Ticari kazancı 10.000 YTL
-İşyeri kira geliri 5.000 YTL
-Tevkifat yapılmamış ücret 5.000 YTL
Toplam Beyan Edilecek Gelir
20.000 YTL
ÖRNEK-4
Bay (Y)’nin 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Serbest meslek kazancı 8.000 YTL
-Mesken kira geliri 4.000 YTL
-Brüt işyeri kira geliri (tevkifat yapılmış) 5.000 YTL
-26.7.2001 tarihinden sonra ihraç edilmiş hazine bonosu faiz geliri
(brüt) 400.000 YTL
-Döviz mevduat faizi (tevkifat yapılmış) 25.000 YTL
-Yatırım fonu kar payı 20.000 YTL
-(x) Ltd.Şti’nin 2004 yılı karının dağıtımından elde edilen kar payı
16.000 YTL
Toplam Gelir 478.000 YTL
Beyan Edilecek Gelirler;
-Serbest meslek kazancı 8.000 YTL
-Mesken kira geliri 4.000 YTL
-İşyeri kira geliri 5.000 YTL
-Hazine bonosu faiz geliri YTL= 400.000-( 400.000x % 53.6)=185.600 YTL
(185.600-174.033,88)=11.566,12 YTL
-(x) Ltd.Şti’nin kar payı 8.000 YTL =>(16.000x0.50)
Toplam beyan edilecek gelir
36.566,12 YTL
ÖRNEK-5
Bay (S)’nın 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Birinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 80.000 YTL
-İkinci işverenden alınan ücret (Tevkifat Yapılmış) 8.000 YTL
-Brüt İşyeri kira geliri (Tevkifat Yapılmış) 3.000 YTL
-26.7.2001 tarihinden sonra ihraç edilmiş hazine bonosu faiz geliri
(tevkifat yapılmış) 400.000 YTL
-Repo geliri (tevkifat yapılmış) 150.000 YTL
-(F) A.Ş’nin 1997 yılı karının dağıtımından elde edilen kar payı 5.000
-Repo geliri (tevkifat yapılmış) 150.000 YTL
-(F) A.Ş’nin 1997 yılı karının dağıtımından elde edilen kar payı
5.000YTL
-(F) A.Ş’nin 2002 yılı karının sermayeye ilave edilmesi neticesinde
elede edilen kar payı 50.000 YTL
Toplam gelir 698.000 YTL
Beyan Edilecek gelirler
-Brüt işyeri kira geliri 3.000 YTL
-H.Bonosu faiz 11.566,12 YTL=400.000,00-(400.000,00x%53.6) =185.600.00
YTL
(185.600,00-174,033,88)=11.566,12 YTL
Toplam Gelir 14.566,12 YTL
Mükellefin beyan edeceği geliri bulunmamaktadır.
ÖRNEK-6
Bay (T)’nın 2005 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
-Mesken kira geliri 5.000 YTL
-Brüt işyeri kira geliri (tevkifat yapılmış) 7.000 YTL
-Alacak faizi 16.000 YTL
-26.7.2001 tarihinden sonra ihraç edilen dövize endeksli D.T faiz
geliri 155.000 YTL
-(x) A.Ş’nin 2001 yılında elde edilen istisna kazançlarının 2004
yılında dağıtılmasından elde edilen kar payı 9.000 YTL
Toplam Gelir 192.000 YTL
Beyan Edilecek Gelirler;
-Mesken kira geliri 5.000 YTL
-İşyeri kira geliri 7.000 YTL
-Alacak faizi (16.000-(16.000x0,536))=7.424 YTL
- kar payı ( 9.000/9)+9.000=10.000/2=5.000 YTL
Toplam beyan edilecek gelir
22.424 YTL
YILLIK BEYANNAMEDE
ZARARLARIN MAHSUBU (GVK Md 88)
-Gelirin toplanmasında; 80.Maddede yazılı diğer kazanç ve iratlardan
doğanlar haricinde gelir kaynaklarının bir kısmından oluşan zararlar, diğer
kaynakların kazanç ve iratların mahsup edilir.
-Birbirini izleyen 5 yıl içerisinde indirilemeyen zararlar daha sonraki
yıllarda indirim konusu yapılamaz.
-Zarar mahsubunda en önceki yıl zararından başlayarak sırasıyla ilgili
yıl zararları mahsup edilir.
-Gayrimenkul ve menkul sermaye iratlarında gider fazlalığından doğanlar
haricinde sermayede meydana gelen azalmalar zarar kabul edilmez.
-Tam mükellefiyette yurt dışı faaliyetlerden doğan zararlar, beyan
edilen gelirden mahsup edilebilir.
Mahsup Edilecek Zararlar:
Kanunda aksine hüküm olmadıkça bir gelir unsurunda oluşan zarar diğer
gelir unsurlarından elde edilen kazanç
ve iratlardan mahsup edilebilir.
Bu mahsup neticesinde kapatılmayan zarar kısmı izleyen yılların
gelirinden indirilir. Ancak, arka arkaya 5 yıl içerisinde mahsup edilmeyen
zarar bakiyesi izleyen yıllara devrolunmaz.
Mahsup Edilmeyecek Zararlar:
1-Diğer Kazanç ve İratlardan
Doğan Zararlar
Diğer kazanç ve iratlar kapsamındaki gelir unsurları ile ilgili
zararların mahsubu mümkün değildir. Diğer kazanç ve iratlar vergilemede sadece
olumlu tutarları itibariyle dikkate alınır. Diğer kazanç ve iratlara konu
işlemlerinden birinden doğan zararın diğerinden doğan kara mahsubu mümkün
değildir.
2-Sermayede Meydana Gelen
Eksilmelerden Kaynaklanan Zararlar
-Gayrimenkul ve menkul sermaye iratlarında meydana gelen zararlar
(Gayrimenkul ve menkul sermaye iratlarında gider
fazlalığından doğan hariç sermayede meydana gelen eksilmeler zarar olarak kabul
edilmez.)
-Faaliyetleri sona eren ticari ve zirai
işletmelerdeki terkten önceki zararlar faaliyetin terk edilmesinden sonraki
yıllarda elde edilen kazançlardan düşülemez.
Faaliyeti sona eren ticari veya zirai işletmelerin ne geçmiş yıl
zararlarının ne de faaliyetin sona erdiği yıl zararlarının mahsubu mümkün
değildir. Gelir vergisi uygulamasında sermayede meydana gelen kayıplar zarar
olarak kabul edilip diğer gelir unsurlarından indirilemez.
-Kollektif ve komandit şirketlerin tasfiye döneminde doğan zararlar,
ortakların diğer gelir unsurlarından doğan karlarına mahsup edilemez.
-Komanditer ortaklar adi komandit şirketten hisselerine düşen zararı
diğer gelirlerinden mahsup edemezler.
-Adi komandit şirketlerde komanditer ortaklar şirketten hissesine düşen
zararı, diğer gelir unsurlarından doğan karlara mahsup edemezler. Çünkü
komanditer ortağın elde ettiği gelir menkul sermaye iradıdır.
3-Zarar Mahsubunda Sıra
Birbirini izleyen birden fazla yılın faaliyet sonucu zararlı olduğunda,
sonraki yılların gelirinden en önceki yıl zararından başlanarak mahsup edilir.
Bununla beraber sıraya uyulmaması 5 yıllık zarar mahsubu süresi geçirilmemiş
olmak kaydıyla hakkın kaybına yol açmaz.
4-Yurtdışı Faaliyetlerinden
Doğan Zararların Mahsubu
Tam mükellefiyette yurtdışı faaliyetlerinden doğan zararlar, faaliyette
bulunulan ülkenin vergi kanunlarına göre beyan edilen vergi matrahlarının
(zarar dahil) her yıl o ülke mevzuatına göre denetim yetkisi verilen
kuruluşlarca rapora bağlanması ve bu raporun aslı ile tercümesi edilmiş bir
örneğinin Türkiye’deki ilgili vergi dairesine ibrazı halinde mahsup edilebilir.
Türkiye’de gelir vergisinden istisna edilen kazançlarla ilgili Yurtdışı
zararları, Yurtiçindeki kazanç ve iratlardan mahsup edilemez.
5-Zarar beyan edilen yılda
matrah farkı bulunduğunda bu zararın mahsup edildiği sonraki yıllarda yapılacak
tahsilatta usul
Zarar beyan edilen dönem ile ilgili olarak yapılan incelemede tespit
edilen matrah farkı ile sonuç kara dönüştüğünde veya zarar tutarı azaldığında,
bu zararın devredilerek mahsup edildiği izleyen yıllar bakımından da tarhiyat
yapılır.
6. Zarar devri halinde, zararın
bağlı olduğu yıl ile ilgili defter ve belgelerin muhafaza ve ibraz zamanaşımı
Belli bir dönemle ilgili olarak beyan edilen zararın sonraki yıllar
gelirinden mahsup edildiği hallerde süre, zarar mahsubunun tamamen bittiği yılı
izleyen yılın başından başlayarak 5 yıldır.
YILLIK BEYANNAME İLE BİLDİRİLECEK GELİRDEN
İNDİRİLECEK GİDERLER
(GVK.Mad.89)
1-Şahıs Sigorta Primleri ile
Bireysel Emeklilik Sistemine Ödenen Katkı Payları (GVK Md.89/1)
Mükellefin şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait hayat, ölüm, kaza,
hastalık, analık, doğum ve tahsil gibi şahıs sigorta primleri ile bireysel
emeklilik sistemine ödenen katkı payları, yıllık beyanname ile bildirilecek
gelirlerden indirilebilecektir.
Bireysel emeklilik sisteminde beyan edilen gelirin % 10’unu, diğer
şahıs sigortaları için beyan edilen gelirin % 5’ini ve asgari ücretin yıllık
tutarını aşmayacaktır.
(Asgari ücret 2005 yılı tutarı: 5.864,40 YTL)
Sigorta şirketinin merkezi Türkiye’de olmalı ve sigorta sözleşmesinin
Türkiye’de yapılması gerekmektedir.
Ücret matrahından indirilmemiş olmalıdır. Gelirin elde edildiği yılda
ödenmiş olmalıdır.
*Dar mükellefiyete tabi olanlar yararlanamazlar.
2-Eğitim ve Sağlık Harcaması
İndirimi (GVK Mad.89/2)
Gelir vergisi mükellefleri kendisi, eşi ve küçük çocuklarına ilişkin
eğitim ve sağlık harcamalarını;
-Türkiye’de yapılması,
-Gelir veya kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunan gerçek veya tüzel
kişilerden alınacak belgelerle tevsik edilmesi (Ör.Vakıf üniversiteleri ile
devlet üniversitelerinin kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmadığından bunlara
yapılacak harcamalar bu indirimden yararlanamaz),
Beyan edilen gelirin % 10’unu aşmaması, (5281 sayılı Kanunun 43/8-c
maddesi ile değişen madde)
Kaydıyla beyannamede bildirecekleri gelirden indirilebilirler.
(Ücretliler, mükerrer 121.madde çerçevesinde ayrıca vergi indiriminden
yararlanmış iseler, bu madde hükmünden yararlanamazlar. Yukarıda açıklanan
düzenleme 24.04.2003 tarihinde yürürlüğe girmiş olduğundan, sınırsız indirim
imkanından ancak bu tarihten sonra yapılan bağış ve yardımlar için
yararlanılabilecektir.)
3-Sakatlık İndirimi
(GVK.Md.89/3)
Serbest meslek erbabı ile basit usulde vergilendirilen özürlüler
31.maddede yer alan sakatlık indiriminden yararlanırlar.
Bakmakla yükümlü olduğu özürlü kişi bulunan serbest meslek erbabı ve
hizmet erbabı bunlar içinde Gelir vergisi Kanunu 31.maddede belirtilen esaslar
dahilinde sakatlık indiriminden yararlanırlar.
2005 takvim yılı gelirlerine uygulanacak sakatlık indirimi tutarları
31.maddede şu şekilde tespit edilmiştir.
Birinci derece sakatlar için yıllık (480x12=) 5.760.YTL
İkinci derece sakatlar için yıllık (240x12=) 2.880.YTL
Üçüncü derece sakatlar için yıllık (120x12=) 1.440 YTL
4-Beyan Edilen Gelirin % 5’ini
(Kalkınmada Öncelikli Yörelerde % 10’unu) Aşmamak Üzere Yapılan Bağış ve
Yardımlar (GVK.Md.89/4)
Genel ve özel bütçeli kamu
idareleri, il özel idareleri, belediyeler, köyler ile kamu yararına çalışan
dernekler ve bakanlar kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara makbuz
karşılığında yapılan bağış ve yardımlar; yıllık toplamı beyan edilecek gelirin
% 5’ini (kalkınmada öncelikli yörelerde % 10’unu) aşmamak üzere, beyan edilen
gelirden indirilebilir.
Bağış ve yardımın beyan edilen
gelirden indirim konusu yapılabilmesi için yukarıdaki şartların hepsinin bir
arada gerçekleşmesi gerekmektedir.
İndirim konusu yapılamayan bağış
ve yardımlar bir sonraki yıla devredilemez.
Aile fertlerinden birisi
tarafından yapılan bağış ve yardımlar, her birinin kendi adına verecekleri
beyannamede bildirilen toplam gelirden indirilebilecektir.
5-Tamamı Beyan Edilen Gelirden İndirim Konusu yapılacak bağış ve
Yardımlar
5-1. Kamu İdare ve Müesseselerine Bağışlanan okul, Sağlık Tesisi ve
Öğrenci Yurtları İnşası Dolayısyla Yapılan Harcamalar ile Mevcut Tesislerin
Faaliyetlerini Devam Ettirebilmeleri İçin Yapılan Bağış ve Yardımlar
(GVK.Md.89/5
Genel ve Özel bütçeli kamu
idarelerine, il özel idarelerine, belediyeler ve köylere bağışlanan okul,
sağlık tesisi ve 100 yatak (kalkınmada öncelikli yörelerde 50 yatak)
kapasitesinden az olmamak üzere öğrenci yurdu ile çocuk yuvası, yetiştirme
yurdu, huzurevi, bakım ve rehabilitasyon merkezi inşası için bu kuruluşlara
yapılan her türlü bağış ve yardımlar ile mevcut tesislerin faaliyetlerini devam
ettirebilmeleri için yapılan her türlü nakdi ve ayni bağış ve yardımların
tamamı.
(31.07.2004 tarihinden önce
yukarıda sayılan idarelere bağışlanan huzurevi, çocuk yuvası, yetiştirme yurdu,
bakım ve rehabilitasyon merkezlerinin inşası veya bunların faaliyetlerinin
devam ettirilebilmesi için yapılan bağış ve yardımların tamamı değil, beyan
edilen gelirin % 5’ini aşmayacak tutarı indirim konusu yapılabilmekteydi.)
Düzenlemedeki “okul” ifadesinden,
doğrudan eğitim-öğretim hizmetlerinin verildiği temel birimlerin anlaşılması
gerekmekte olup, rehberlik ve araştırma merkezi, mesleki ve teknik eğitim
merkezi ve akam sanat okulları da bu kapsamda değerlendirilecektir.
Düzenlemedeki “sağlık tesisi” ifadesinden ise Sağlık Bakanlığı’nca
sağlık tesisi kapsamında değerlendirilen kurum ve kuruluşların anlaşılması
gerekmektedir.
5.2. Gıda Bankacılığı
Faaliyetinde Bulunan Dernek ve Vakıflara Yapılan Bağış ve Yardımlar
(GVK.Md.89/6)
Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek
ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
bağışlanan gıda maddelerinin, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin maliyet
bedelinin tamamı.
GVK 251 Nolu tebliğe göre ticari kazançta deftere gider kaydedilir. Beyanname
üzerinden indirilemez. Diğer gelirlerde beyanname üzerinden düşülebilir.
5.3. Abide Eserlerin Kayıtlı
Olduğu kurum ve Kuruluşlara Yapılan Bağış ve Yardımlar (GVK.Md.89/7)
Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde ve denetiminde bulunan mazbut
vakıflar ile Belediyeler dahil diğer kamu kurum ve kuruluşları adına kayıtlı
olan, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu nezdinde eski eser tescili
abide eserlerin; bakımı, onarımı, restore edilmesi ve yaşatılması amacıyla
abide eserlerin kayıtlı olduğu kurum ve kuruluşlara yapılan bağış ve
yardımların tamamı yıllık beyanname ile bildirilen gelirden indirilir.
Genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri, belediyeler,
köyler, kamu yararına çalışan dernekler, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan
vakıflar ve bilimsel araştırma faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluşlar
tarafından yapılan yada Kültür Bakanlığınca desteklenen veya desteklenmesi
uygun görülen;
a)
Kültür ve sanat faaliyetlerine ilişkin ticari
olmayan ulusal veya uluslar arası organizasyonların gerçekleştirilmesine,
b)
Ülkemizin uygarlık birikiminin kültürü, sanatı,
tarihi, edebiyatı, mimarisi ve somut olmayan kültürel mirası ile ilgili veya
ülke tanıtımına yönelik kitap, katalog, broşür, film, kaset, CD ve DVD gibi
manyetik, elektronik ve bilişim teknolojisi yoluyla üretilenler de dahil olmak
üzere görsel, işitsel veya basılı materyallerin hazırlanması, bunlarla ilgili
derleme ve araştırmaların yayınlanması, yurt içinde ve yurt dışında dağıtımı ve
tanıtımının sağlanmasına,
c)
Yazma ve nadir eserlerin korunması ve elektronik
ortama aktarılması ile bu eserlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı koleksiyonuna
kazandırılmasına,
d)
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarına Koruma
Kanunu kapsamındaki taşınmaz kültür varlıklarının bakımı, onarımı, yaşatılması,
rölöve, restorasyon, restitüsyon projeleri yapılması ve nakil işlerine,
e)
Kurtarma kazıları, bilimsel kazı çalışmaları ve
yüzey araştırmalarına,
f)
Yurt dışındaki taşınmaz Türk kültür varlıklarının
yerinde korunması veya ülkesize ait kültür varlıklarının Türkiye’ye
getirtilmesi çalışmalarına,
g)
Kültür envanterinin oluşturulması çalışmalarına,
h)
2863 sayılı Kanun kapsamındaki taşınır kültür varlıkları ile
güzel sanatlar, çağdaş ve geleneksel el sanatları alanlarındaki ürün ve
eserlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı koleksiyonuna kazandırılması ve
güvenliklerinin sağlanmasına,
i)
Somut olmayan kültürel miras, güzel sanatlar,
sinema, çağdaş ve geleneksel el sanatları alanlarındaki üretim ve etkinlikler
ile bu alanlarda araştırma, eğitim ve uygulama merkezi, atölye, stüdyo ve film
platosu kurulması, bakım ve onarımı, her türlü araç ve teçhizatın tedariki ile
film yapımına,
j)
Kütüphane, müze, sanat galerisi ve kültür merkezi
ile sinema, tiyatro, opera, bale, konser gibi kültürel ve sanatsal
etkinliklerin sergilendiği tesislerin
yapımı, onarımı ve modernizasyon çalışmalarına,
İlişkin
harcamalar ile bu amaçla yapılan her türlü bağış ve yardımların % 100’ü
(Bakanlar Kurulu, bölgeler ve faaliyet türleri itibariyle bu oranı yarısına
kadar indirmeye veya Kanuni oranına kadar çıkarmaya yetkilidir.)
6.Sponsorluk Harcamaları (GVK Mad.89/8)
3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamında
yapılan sponsorluk harcamalarının;
-Amatör spor dalları için tamamı,
-Profesyonel spor dalları için % 50’si
gelir vergisi beyannamesinde bildirilecek gelirlerden indirilebilir.
3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun’un ek 3.maddesinde sponsorluk harcamalarının neler olduğu
ayrıntılı olarak belirlenmiştir.
Ayrıca, sponsorluk ile ilgili uyulması gereken usul ve esaslar Gençlik
ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan bir yönetmelik ile
belirlenmiştir. (16.6.2004 tarih ve 25494 sayılı Resmi Gazete)
Bu düzenlemelere göre sponsorluk harcamalarından bazıları şunlardır:
-Ulaşım harcamaları,
-Ödül ve promosyon harcamaları,
-Tesisi kiralama harcamaları,
Sponsorluk alan ile sponsorlar arasında karşılıklı hak ve yükümlülükleri
düzenleyen yazılı bir sözleşme yapılması zorunludur.
Vergi ve SSK prim borcu olanlar sponsorluk yapamazlar.
Federasyonlara, gençlik ve spor klüplerine, sporculara, gençlik ve spor
tesisleri ile faaliyetlerine yapılacak harcamalara ilişkin belgeler, Gençlik ve
Spor Genel Müdürlüğü’nün kontrol ve tasdikine tabidir. Tasdik edilmeyen
harcamalar gider olarak kabul edilmez.
Söz konusu madde hükmü 13.3.2004 tarihinden itibaren yürürlüğe
girdiğinden bu tarihten itibaren yalpan sponsorluk harcamaları indirim konusu
yapılabilecektir.
7.Ar-Ge İndirimi (GVK.Mad.89/9)
Mükellefler, gelir vergisi matrahının tespitinde, gelir vergisi
beyannamesinde bildirilecek gelirlerden; işletmeleri bünyesinde
gerçekleştirdikleri, münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik
araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının % 40’ını indirebilirler.
Ar-Ge indirimi geçici vergi dönemlerinde de uygulanacaktır.
Ar-Ge indirimi ile ilgili düzenlemeler 86 seri no’lu Kurumlar Vergisi
Genel Tebliğinde yapılmıştır.
Özel Kanunlarda Yer Alan Bağış
Ve Yardım İndirimine İlişkin Düzenlemeler
*Bağ-Kur Giriş Keseneği İle
Primleri
1479 sayılı Bağ-Kur Kanunu’nun 49/3.maddesinde sigortalılarca ödenen
giriş keseneği ve sigorta primlerinin vergi uygulamalarında gider olarak
yazılabileceği hükme bağlanmıştır.
Ödedikleri Bağ-Kur giriş keseneği ve primlerini gider olarak
kayıtlarına intikal ettirmeyenlerin aşağıdaki şartlar dahilinde gelirlerinden
indirmeleri mümkündür.
Bağ-Kur giriş keseneği ve primlerinin gelirin elde edildiği yılda
ödenmiş olmak kaydıyla mükellefler tarafından kanuni defterler üzerinde gider
kaydedilerek yıllık kazançtan indirilmesi yerine ticari kazançları dolayısıyla
verilecek beyannamede gösterilen gelirlerden,
-Adi komandit şirketlerde komandite ortakları giriş keseneği primlerini
aynı şekilde beyan ettikleri gelirden,
-Bağ-Kur Kanunu kapsamına giren serbest meslek erbabının GVK’nun
68/8.maddesi hükmüne dayanarak hasılatlarından emekli aidatı ve sosyal sigorta
primi indirmemiş olmaları şartıyla ödedikleri Bağ-Kur giriş keseneği ve primlerini
verecekleri YGV beyannamelerinde beyan ettikleri gelirlerden,
indirmeleri mümkündür.
Özel Kanunlarda Yer
Alan Bağış ve Yardım İndirimlerine İlişkin Düzenlemeler
*Afetlerden Zarar Görenlere Yapılacak Bağış ve Yardımlar
*222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununa Göre Yapılan Bağış ve
Yardımlar
*2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu Uyarınca Yapılan Bağış ve Yardımlar
*278 Sayılı TÜBİTAK kurulması Hakkında Kanun Uyarınca Yapılan Bağış ve
Yardımlar
*5434 Sayılı Emekli Sandığı Kanununa Göre Yapılan Bağış ve Yardımlar
*2828 Sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununa Göre
Yapılan Bağış ve Yardımlar
*2876 Sayılı Atatürk Kültür, Dil
ve Tarih Yüksek Kurumu Kanununa Göre Yapılan Bağış ve Yardımlar
*2955 Sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununa Göre Yapılan Bağış
ve Yardımlar Kanununa Göre Yapılan Bağış ve Yardımlar
*4122 Sayılı Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanunu
uyarıca yapılan Bağışlar
*3294 Sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu uyarınca
Yapılan Bağış ve Yardımlar
*Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı Kanununa Göre Yapılan Bağış
ve Yardımlar
*Gazete, Dergi veya diğer kuruluşlarca düzenlenen kampanyalara Yapılan Bağış
ve Yardımlar
*3100 Sayılı Kanuna Göre İndirilen ÖKC bedelleri
YILLIK BEYANNAMEDE HESAPLANAN GELİR
VERGİSİNDEN MAHSUP EDİLEBİLECEK VERGİLER VE İADESİ (GVK 120,121,122,123.
Maddeleri)
Gelir Vergisi mükellefleri vermiş oldukları yıllık beyannamede
gösterilen gelir üzerinden hesaplanan gelir vergisinden aşağıda gösterilen
gelirler nedeniyle ödemiş oldukları vergileri mahsup edebilirler.
Yurt İçinde Ödenen Vergilerin
Mahsubu
1. Kesinti Yoluyla Ödenmiş Olan Vergilerin
Mahsubu
·
Yıllara
Yaygın İnşaat ve Onarım İşlerinde Kesilen Vergilerin Mahsubu
GVK’nun 94. maddesinde yıllara yaygın inşaat ve onarım işleri
kapsamındaki istihkak ve avans ödemeleri üzerinden %5 oranında vergi kesintisi
yapılacağı hükme bağlanmış olup, bu kesintiler işin bitim tarihi itibariyle
tesbit edilen kazanç üzerinden hesaplanan gelir vergisinden mahsup edilir.
·
Serbest
Meslek Kazançları, Ücret ve/veya Gayrimenkul Sermaye İratlarından Tevkif Yoluyla Kesilen Vergilerin Mahsubu
GVK’nun 121. maddesinde yıllık beyannamede gösterilen gelire dahil
kazanç ve iratlardan, bu kanuna göre kesilmiş bulunan vergilerin, beyanname
üzerinden hesaplanan gelir vergisine mahsup edileceği hükme bağlanmıştır. Bu
miktar gelir vergisinden fazla olduğu takdirde aradaki fark vergi dairesince
mükellefe bildirilir ve mükellefin tebliğ tarihinden itibaren 1 yıl içinde
müracaatı üzerine kendisine red ve iade olunur.
·
Menkul
Sermaye İratları Üzerinden Tevkif Suretiyle Ödenen Vergilerin Mahsubu
·
Zirai
Kazançta Kesinti Yoluyla Ödenen Vergilerin Mahsubu
2. Kollektif
ve Komandit Şirketlerde Kesilen Vergilerin Mahsubu
Kolektif şirketlerde kesinti yoluyla ödenen vergiler hisseleri oranında
ortaklar tarafından mahsup edilir.
Adi komandit şirketlerde, komanditer ortak gelirinin menkul sermaye
iradı sayılması nedeniyle kesilen vergiyi mahsup edemeyecek, kesilen vergilerin
tamamı sadece komandite ortak tarafından mahsup edilebilecektir.
Eshamlı komandit şirketlerde kesilen verginin komandite ortağa isabet
eden kısmı komandite ortak tarafından gelir vergisi beyannamesinde, kalan vergi
şirket tarafından kurumlar vergisi beyannamesinde mahsup edilir.
3. Geçici Verginin Mahsubu
Yıllık beyanname üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, ilgili hesap
döneminin üçer aylık dönemlerine ilişkin olarak ödenen geçici vergi mahsup
edilecektir(Mükerrer 120.md).
4. Diğer Ücret Üzerinden Kesilen Vergilerin
Mahsubu
Diğer ücret kapsamında vergilendirilen hizmet erbabı muhtasar
beyannameye tabi işverenler nezdinde çalışmaya başladığı takdirde, bu tarihten
sonraki aylara ait olmak üzere peşin ödemiş oldukları vergiler gerçek ücretleri
üzerinden hesaplanan vergilere mahsup edilir. Mahsup edilen tutar vergi
karnesine işverence kaydedilir. (GVK 122 md.)
5. Yabancı Memlekette Ödenen Vergilerin
Mahsubu (GVK Mad.123)
Tam mükellefiyet tabi mükelleflerin yabancı memleketlerde elde
ettikleri kazanç ve iratlardan yurtdışında ödedikleri benzeri vergiler.
Türkiye’de tarh edilen gelir vergisinin yabanca memleketlerde elde
edilen kazanç ve iratlara isabet eden kısmından indirilir.
Yabancı ülkede vergi ödendiğinin yetkili makamlardan alınan ve
mahallindeki Türk elçi ve konsoloslukları, yoksa orada Türk menfaatini koruyan
ülkenin aynı mahiyetteki temsilcileri tarafından onaylanan belgelerde tevsik
edilmelidir.
Yabancı ülkelerde ödenen vergilerin ilgili bulundukları kazanç ve
iratlar, mükellef tarafından hangi yılın gelirine ithal edimleş ise bu vergiler
de o gelire ait vergiden indirilir.
YILLIK BEYANNAMENİN
SERBEST MUHASEBECİ VE SERBEST MUHASEBECİ VE MALİ MÜŞAVİRLERCE İMZALANMASI
(3568 Sayılı Kanun)
1-İmzalatma Kapsamındaki
Mükellefler
Ticari, zirai ve serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek usulde
vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden 2005 yılı aktif toplamı
3.294.000 YTL ve net satışlar toplamı 6.588.000 YTL aşmayanlar, 2005 yılı gelir
vergisi beyannamelerine 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek mensubuna
imzalatmak zorundadırlar.
Bir önceki yıl aktif veya net satışlar toplamı yukarıda belirtilen
hadleri aşan mükellefler beyannamelerini yeminli mali müşavirlere tasdik
ettireceklerdir.
2-İmzalatma Kapsamında Olmayan
Mükellefler
1-İkinci sınıf tacirlerden;
-Alım satım veya imalat faaliyetinde bulunanlardan 2005 yılı
satışlarının tutarı 110.000.00 YTL’yi,
-Yukarıda yazılı olanların dışındaki işler ile uğraşanlardan 2005 yılı
gayrisafi iş hasılatlarının tutarı 55.000,00YTL’yi,
2-Zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilen çiftçilerden
2005 yılı hasılatları tutarı 110.000,00
YTL’yi,
3-Serbest meslek faaliyetinde bulunanlardan 2005 yılı gayrisafi iş
hasılatları tutarı 77.000,00 YTL’yi
aşmayanlar ile,
Noterler, özel kanunlarına göre kurulan kooperatifler ve bunların oluşturdukları
birlikler,
Beyannamelerini meslek mensubuna imzalatmak zorunda değildirler.
2005TAKVİM YILI GELRLERİNE
UYGULANAN VERGİ TARİFESİ (GVK.Md.103)
6.600,00 YTL’sına kadar
%20
15.000,00 YTL’nın 6.600,00 YTL’sı
için 1.320,00 YTL fazlası
% 25
30.000,00 YTL’nin 15.000,00 YTL’sı
için 3.420,00 YTL fazlası
% 30
78.000,00 YTL’nin 30.000,00 YTL’sı için 7.920,20 YTL fazlası
% 35
78.000,00 YTL’nın 78.000,00 YTL’sı
için 24.720,00 YTL fazlası
% 40
oranında vergilendirilir.
*Ücret gelirinin vergilendirilmesinde tarifede yer alan vergi oranları
beş puan indirilmek suretiyle uygulanacaktır.
*5281 Sayılı Kanunun 29’uncu maddesi ile 01.01.2005 tarihinden itibaren
% 45’lik oran kaldırılmıştır.
ÜCRET GELİRİ İLE DİĞER GELİRLERİN BİRLİKTE
ELDE EDİLMESİ
Yıllık gelir vergisi beyannamesinde diğer
gelirlerin yanında ücret gelirinin de beyan edilmesi halinde;
İlk aşamada toplam vergiye tabi
gelir (matrah) üzerinden 103’üncü maddede yer alan oranlar esas alınarak gelir
vergisi hesaplanır.
İkinci aşamada, matrahın ücret
gelirinden teşekkül eden kısmı üzerinden % 5 gelir vergisi hesaplanarak ilk
hesaplanan gelir vergisi tutarından düşülür.
ÖRNEK
-Serbest
Meslek Kazancı 10.000,00YTL
-Birinci
işverenden ücret geliri 80.000,00 YTL
-İkinci
işverenden ücret geliri 20.000,00 YTL
-Vergiye
tabi gelir (matrah) 110.000,00 YTL
-İlk aşamada
hesaplanan gelir vergisi 37.520,00 YTL
-İkinci
aşamada hesaplanan gelir vergisi (%5) (5.000,00) YTL
-Hesaplanan
gelir vergisi 32.520,00 YTL
BEYANNAMENİN VERİLECEĞİ VERGİ DAİRESİ (
GVK.Md.98,101,106)
Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi
Tam Mükellefiyette;
Beyanname mükellefin
ikametgahının bulunduğu yerin vergi dairesine verilir. İşyeri ve ikametgahı
ayrı vergi daireleri yetki alanı içerisinde bulunan mükelleflerin
beyannamelerinin işyerinin bulunduğu yerdeki vergi dairesine verilmesi
konusunda Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Maliye Bakanlığı ticari ve
mesleki faaliyetlerde tarha yetkili vergi dairesini işyerinin bulunduğu yer
vergi dairesi olarak belirlemiştir.
Dar Mükellefiyette;
Türkiye’de vergi muhatabı
mevcutsa onun ikametgahının bulunduğu yerdeki vergi dairesine verilir.
Türkiye’de vergi muhatabı
yoksa işyerinin bulunduğu yerdeki vergi dairesine verilir.
Gayrimenkul sermaye iradında,
Türkiye’de vekili veya temsilcisi bulunmayanlar beyannamelerini Beyoğlu Vergi
Dairesi Başkanlığı’na vereceklerdir.
Muhtasar Beyanname
Ödeme veya tahakkukun yapıldığı
yerin bağlı olduğu vergi dairesine verilir.
Münferit Beyanname
G.V.K’nun 101’inci maddesinde belirtilen vergi dairesine verilir.
BEYANNAME VERİLME VE
ÖDEME SÜRELERİ
(GVK.Mad.92,98,101,119,120)
Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi
-Basit usulde; izleyen yılın Şubat ayının on beşinci günü akşamına
kadar verilir.
iki eşit taksitte (Şubat ve Haziran aylarında) ödenir.
-Diğer hallerde izleyen yılın Mart ayının on beşinci günü akşamına
kadar verilir.
İki eşit taksitte (Mart ve Temmuz aylarında) ödenir.
-Gelirlerin % 75 ve daha fazlası zirai kazançtan oluşması halinde
izleyen yılın Mart ayının on beşinci günü akşamına kadar verilir.
İki eşit taksitte (Kasım ve Aralık aylarında) ödenir.
-Takvim yılı içinde memleketi terk edenlerin beyannameleri terkten
önceki 15 gün içinde verilir.
Aynı süre içinde defaten ödenir.
-Ölüm halinde ölüm tarihinden itibaren dört ay içinde verilir.
Aynı süre içinde defaten ödenir.
Muhtasar Beyanname
Verilme ve Ödeme Süresi
Vergilendirme dönemini takip eden ayın yirmisine kadar verilir. Aynı
ayın yirmi altısına kadar ödenir.
Aylık yerine üç aylık beyanname verenler Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim
aylarının yirminci günü akşamına kadar verirler ve bu ayların yirmi altıncı
günü akşamına kadar öderler.
Ayrıca, yıl sonlarında tahakkuk ettirilen mevduat faizlerinden
kesilecek vergilerin bildirilmesi için bu süre 1 ay uzatılır.
Münferit
Beyannamenin Verilme ve Ödeme Süreleri
Münferit beyanname ile bildirilmesi gereken kazanç ve iratlarla ilgili
beyannamelerin, bu kazanç ve iratların iktisap olunduğu tarihten itibaren
kazanç ve iradın niteliğine göre on beş gün içerisinde verilir ve aynı süre
içerisinde ödenir.
TARHİYATIN MUHATABI
(GVK.Mad.107)
Gelir Vergisi bu vergiye mükellef olan gerçek kişiler adına tarh
edilir.
Ancak;
-Küçüklerle kısıtlılarda bunların nam ve hesabına kanuni temsilcileri,
-Verginin tevkif suretiyle alınması halinde mükellef hesabına tevkifat
yapmaya mecbur olanlar,
-Dar mükellefiyette mükellefin Türkiye’de daimi temsilcisi mevcut ise
mükellef hesabına daimi temsilci,
-Daimi temsilci mevcut değilse, kazanç ve iratları yabancı kişiye
sağlayanlar,
Tarhiyata muhatap tutulurlar.
VERGİLENDİRME DÖNEMİ
(GVK.Mad.108)
Gelir vergisinde vergilendirme dönemi, geçmiş takvim yılıdır.
Ancak,
Mükellefiyetin takvim yılı içinde kalkması halinde, vergilendirme
dönemi takvim yılı başından mükellefiyetin kalkması tarihine kadar geçen süreyi
kapsar.
Diğer ücretlerde vergilendirme dönemi hizmetin yapıldığı takvim
yılıdır.
Tevkif yoluyla ödenen vergilerde istihkak sahipleri ayrıca yıllık
beyanname vermeye mecbur değillerse tevkifatın ilgili bulunduğu dönemler
vergilendirme dönemi sayılır.
Münferit beyanname ile bildirilmesi gereken gelirlerin
vergilendirilmesinde, vergilendirme dönemi yerine gelirin iktisap tarihi esas
alınır.
TARH ZAMANI (GVK Mad
109)
Beyanname;
-Elden verilmiş ise verildiği günde,
-Taahhütlü posta ile gönderilmiş ise 7 gün içinde,
-Elektronik ortamda kabul edilen beyannamelerde onaylandığı tarihte
tarh edilir.
BEYANNAMEYE
EKLENECEK BİLDİRİM VE BELGELER
-Ayrıntılı bilanço ve ayrıntılı gelir tablosu
-Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflere ait ticari kardan mali
kara ulaşmak için yapılan hesaplamayı gösteren bildirim
-Zirai kazançlara ait bildirim
-Basit usulde hesap özeti
-Kesinti yoluyla ödenen vergilere ilişkin belgeler
-Yabancı ülkelerde ödenen vergilere ilişkin belgeler
-4325 sayılı Kanun kapsamındaki kazançlara ait istisna ve gelir vergisi
indirimine ilişkin bildirim.
*Ayrıntılı bilanço ve ayrıntılı gelir tablolarının “önceki dönem”
sütunları da doldurulacaktır.
*1 no’lu D.V.K Sirküsüne göre karşılaştırmalı bilançolar tek bir tablo
olarak damga vergisine tabi tutulacaktır.
*Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerden muhasebe sistemi
uyulama genel tebliğleri uyarınca ek mali tabloları düzenlemek zorunda olanlar
“kar dağıtım tablosu” nu ayrıca
ekleyeceklerdir.
ZOR DURUM-MÜCBİR
SEBEP
Zor durumda bulunmaları nedeniyle vergi muamelelerine mütalik ödevleri
süresi içerisinde yerine getiremeyecek olanlara kanuni sürenin bir katını,
kanuni sürenin bir aydan az olması halinde bir ayı geçmemek üzere Maliye
Bakanlığınca uygun bir süre verilebilir.
V.U.K’nun 13’üncü maddesinde belirtilen mücbir sebeplerin bulunması
halinde, süreler durur. Süre mücbir sebebin ortadan kalktığı tarihten
başlayarak kaldığı yerden işlemeye devam eder.
YILLIK BEYANNAMENİN
DOLDURULMASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
-Beyana tabi geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından ibaret olanlar
(1001 B), diğerlerinde ise (1001 A) nolu beyannameleri dolduracaklardır.
-Karbon kağıdı kullanılmadan beyanname ve ekleri doldurulacaktır.
Fotokopi ile çoğaltılan beyannameler kesinlikle kullanılmayacaktır.
-Mavi veya siyah tükenmez kalem kullanılarak büyük matbaa harfleri ile
doldurulacaktır. Kurşun kalem kesinlikle kullanılmayacaktır.
-Her kutuya bir harf veya rakam yazılacaktır.
-Silinti ve kazıntı yapılmayacak, beyanname ve ek föy katlanmayacak ve
buruşturulmayacak, okunaklı düzenlemeye özen gösterilecektir.
-Rakamlar arasına herhangi bir işaret konulmayacak, bilgiler ilgili
alana sığdığı kadar yazılacaktır.
-Sayısal ifadeler Romen rakamı ile yazılmayacaktır.
-Kelimeler arasında bir karakter boşluk bırakılacaktır.
-Noktalama işaretinden sonra boşluk bırakılmayacaktır.
-Alfabetik karakterler sola, sayısal karakterler sağa yanaşık olarak
yazılacaktır.
-Kimlik bilgileri, nüfus cüzdanında yazılı olduğu şekilde ve
kısaltılmadan aynen yazılacaktır. Kimlik bilgilerinin ayrılan alana sığmaması
durumunda, isimler sığdığı kadarıyla yazılacaktır.
-Mesleği alanına mükellefin esas uğraş konusu yazılacaktır. Birden fazla
meslek ile uğraş söz konusu ise ağırlıklı olan yazılacaktır.
-Uyruğu alanına,Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olanlar TC rumuzunu,
başka ülke tabiyetinde olanlar ise, ülkelerinin uluslar arası kodunu
yazacaklardır.
-Beyannameyi imzalayan SM veya SMMM’nin kaşesi ile beyanname ve
eklerini tasdik eden YMM’ nin mührü ve imza yerinin altında ayrılan alana
düzgün ve okunaklı bir şekilde basılacaktır.
YILLIK BEYANNAMENİN DOLDURULMASI
HAKKINDA BİR ÖRNEK
Bay A’nın 2005 yılı faaliyetleri ile ilgili veriler aşağıdaki gibidir.
-
Ticari Kazancı 950.000.YTL
-
Serbest Meslek Kazancı (Zarar) 20.000.YTL
-
İşyeri Kira Geliri 16.000.YTL
-
Bağ-Kur Primi Ödemesi 2.500. YTL
-
Kendine Ait Sigorta Primi Ödemesi 18.000.YTL
-
Amerika’da Okuyan 14 Yaşındaki kızı için Eğitim Gideri
12.000.YTL
-
01.10.2005 Tarihinde doğduğu köye okul yaptırılması
100.000.YTL
-
Serbest Meslek Kesintisi 19.800.YTL
-
İşyeri kira gelirinden yapılan tevkifat 3.520.YTL
-
2005 Yılı içerisinde biten yıllara sari inşaat işi
nedeniyle kesinti yoluyla ödenen vergi 180.000.YTL
-
10-12/205 Vergilendirme döneminde ödenen geçici vergi
15.000.YTL
ÇÖZÜM
Ticari Kar
950.000 YTL
Bağ-Kur
primi (2.500.)YTL
Ticari
Kazanç 947.500 YTL
İşyeri Kira
Geliri 16.000 YTL
Götürü Gider
4.000 YTL
G.M.S.İ.Kazancı
12.000 YTL
Toplam
Kazanç 959.500 YTL
Serbest Meslek
Kazancı (zarar) 20.000 YTL
KAR 939.500
YTL
MAHSUP
EDİLECEK İNDİRİMLER (105.864,40 YTL)
Şahıs
Sigorta Primleri 5.864,40 YTL
(Asgari
Ücretin yıllık tutarını aşamaz.)
Bağış ve
Yardımlar 100.000 YTL
VERGİYE TABİ
GELİR (MATRAH) 833.635,60 YTL
Hesaplanan Gelir
Vergisi 326.974,24 YTL
Mahsup
Edilecek Vergiler Toplamı 218.320 YTL
Kesinti
Yol.Öd.Vergiler 203.320 YTL
Geçici Vergi
15.000 YTL
Ödenmesi
Gereken Gelir Vergisi 108.654,24 YTL
ÖRNEKLER
1-Bay (A)’nın 2005 yılı gelirleri
aşağıdaki gibidir.
-İşyeri kirası
(tevkifata tabi tutulmuş) 13.500 YTL
-İşyeri
kirası (basit usuldeki mükellefe kiraya verilmiş) 700 YTL
Bu mükellef
2005 yılı gelirleri için beyanname verecek mi?
2-Bayan (T)’nin 2005 yılı gelirleri
aşağıdaki gibidir.
-Ticari
Zarar 10.000 YTL
-İşyeri kirası
(tevkifat yapılmış) 15.000 YTL
Bu mükellef
2005 yılı gelirleri için beyanname verecek mi?
3-Zarar Mahsubu
Birbirini izleyen 5 yıl içerisinde
indirilmeyen zararlar sonraki yıllarda indirim konusu yapılamaz.Bir mükellef
herhangi bir yılda kar varken geçmiş yıl zararını indirim konusu yapmadan 5
yılı aşmamak şartıyla ertesi yıllarda indirim yapabilir mi?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder